V tomto povídání jsem se inspiroval článkem na serveru Milujeme fotografii, zejména proto, že moje osobní důvody jsou krapet jiné (finance a tak, študent, no).

V první řadě je nutno říci, že pokud vás fotografování láká a zároveň nemáte příliš financí, je analog skvělou vstupní branou k prvním kvalitním snímkům. Dobré tělo, které vydrží věčnost bude stát včetně objektivu do tří tisíc korun. Hotovo šmitec. Na první pokusy, než si to člověk osahá, vystačí i s tou mnou nenáviděnou Praktikou a ta je už za pár stovek.

Dalším faktem je, že pokud s analogem začnete, doopravdy vás donutí přemýšlet nad tím, jak a co fotíte. Nad každým aspektem té fotografie – od kompozice po expozici. Zejména pokud budete mít v plánu vaše výtvory potom zvětšovat budete chtít snímek, který nebudete muset ořezávat a zároveň negativ, který bude perfektně krytý.

Trpělivost

Focení s analogem je oproti zrcadlově s autofocusem a plně automatickou expozicí záležitost pomalá. Budete-li chtít mít netradiční snímek, jako třeba těch pár holubů tady, bude to chtít už jistou dávku zkušenosti. Jednak s expozicí (zde pomohla poloautomatika s prioritou clony), tak i s ostřením. Naučíte se, co to je hyperfokální nebo zonální ostření, zároveň se budete i učit odhadovat světelné podmínky. A to se potom přenese i do případného focení na digitální zrcadlovku.

analogue, Proč začít fotit na film?, Tadeáš Fořt

Překvapení

Nu a pak také zjistíte, jak je napínavé čekat na výsledky. Nevíte, co se povedlo a co ne, ač se to časem naučíte dobře odhadovat. O to kouzelnější je snímek, který se vám takto povede. Můžete na něj být pak náležitě pyšní.

Jaké tělo vybrat?

Nyní k technické stránce věci. Máte několik možností, které si dovolím rozdělit do dvou kategorií. První z nich jsou ty nejlevnější aparáty vyrobeny v zemích sovětského bloku, které jsou v Česku na každém rohu. Povětšinou to budou Zenity s Heliosem, případně Praktiky s Pentaconem. Stojí okolo tisícovky, těla stojí za prd a jsou často velmi poruchová – buď se sekne závěrka nebo trhají filmy nebo je špatný posuv, expozimetr funguje opravdu vyjímečně. Ale skla jsou skvělá!

Druhou kategorií, kterou bych vám doporučil, jsou již profesionální kinofilmové aparáty. Tady bude každý doporučovat něco jiného, je o to o osobní preferenci. Já bych si dovolil zmínit nejprve řadu Olympus OM. Její první počin – Olympus OM-1 je dnes takřka modlou studentů fotografie. Společně se Zuikem 50/1.8, což je špičkové sklo (chcete ale verzi silver nose s vyšším sériovým číslem, která je krapet ostřejší než její starší předchůdce), vás vyjde třebas na lehce přes 3 tisíce korun.

Výhoda jedničky je v tom, že je plně mechanická. Dnes už v ČR netuším o nikom, kdo by se věnoval servisu těchto aparátů, každá elektronika navíc je tedy problémová. Aparáty to jsou vyjímečně spolehlivé, ale jak se cokoliv porouchá, tak končíte a máte drahé těžítko. Proto bych doporučil vyhnout se OM-2 a výše. Nicméně systém je to skvělý a nenajdete snad jediné Zuiko sklo, které by bylo zlé.

Contax/Yashica systém

Dále bych doporučil mnou preferovaný systém, což je Contax/Yashica. Na začátek je ideální třeba mechanická Yashica FX-2, případně poloautomatická Yashica FX-D nebo její bratříček Contax 139Q. Těla to jsou špičková a servisovat se po republice dají.

Skla jsou na ně od známé firmy Carle Zeiss, lepší už nenajdete, ač jsou již dražší. “Bang for buck” jsou ale rozhodně originální skla od Yashicy, zejména z řady ML. Třeba 50/1.7 ML seženete okolo tisícovky a obrazovou kvalitou si nezadá s několikanásobně dražším Planarem. Další výhodou je, že se na C/Y bajonet dají adaptovat skla se závitem M42, otevírá se vám tak ještě další plejáda výborných a povětšinou levných skel.

“Honorable mention” by za mne byl Spotmatic SP 1000. Nezničitelný aparát japonské výroby se závitem M42. Fujinony, které k němu můžete dokoupit, jsou úžasné a ani sám aparát není drahý nebo nedostupný. Ještě před pádem železné opony byl horkým zbožím pro mnohé profesionály.

Teď už víte, proč byste měli fotit na analog a jaký vybrat! Dáte se do toho? 😉 Příště se podíváme na to, jaký film do něj chcete vkládat a proč.